هرگاه شخصی برای هدایت آنها به آنها احترام کند به دلایلی عقلی یا نقلی عقلاًجایز است لیکن بدون هدف مشروع و معقول احترام به آنها مذموم است چنانچه درروایات آمده است:
«- محمد بن عمر بن عبدالعزیز کشی، (فی کتاب الرجال) عن الحسین بن الحسنبن بندار عن سعد بن عبدالله، عن محمد بن عیسی بن عبید، اَنَّ ابا الحسن (ع) اهدرمقتل فارس بن حاتم و ضمن لمن یقتله الجنة، فقتله جنید و کان فارس فتاناً یقتم النّاس ویدعو هم الی البدعة.»
شیخ کشی در رجال خود باسناد نقل میکند که امام حسن عسگری (ع) «فارس بنحاتم» را مهدور الدّم دانست و برای قاتل او ضمانت بهشت را نمودند و جنید او راکشت. فارس مردی فتنه گر بود که مردم را به بدعت در دین اسلام میخواند.
- عن الحسن بن الحسن بن بندار ، عن سهل بن زیاد، فی حدیثٍ اَنّ ابا الحسنالعسگری (ع) کتب الی بعض اصحابنا فی کتابٍ فی حقّ الغلات قال :
«و اِن وجدتَ من احدٍ منهم خلوةً فاشدخ راسه بالصّخره.»
سهل بن زیاد از امام (ع) نقل میکند که امام حسن عسگری (ع) نامهای به برخی ازاصحاب ما دربارة غُلات نوشتند: اگر یکی از آنها را یافتی سر او را با سنگ بشکن.
-محمد بن علی بن باسناده عن علی بن الحکم عن ابان الاحمر عن ابی بصیریحیی بن ابی القاسم ، عن ابی جعفر (ع) قال: فی حدیثٍ قال النبی (ص):
«ایها الناس انّه لانبّی بعدی و لا سنته بعدی فمن ادعی ذلک فدعواه و بدعته فیالنّار فاقتلوه و من تبعه فانّه فی النار ....»
شیخ صدوق به اسناد خود از امام باقر (ع) نقل نموده است که پیامبر (ص)فرمودند:
ای مردم همانا پیامبری و سنتی بعد از من نیست هر کس ادعای آن را نمود دعوتاو و بدعت او در آتش است و او را بکشید و هرکس از او پیروی کند در آتش است.
- و فی (عیون الاخبار) عن محمد بن ابراهیم الطالقانی، عن احمد ابن محمد ابنسعید، عن علی بم الحسن ابی علی بن فضّال، عن ابیه ، عن الرضا (ع) فی حدیث قال:«شریعة محمد (ص) لا تنسخ الی یوم القیامة، و لانبّی بعد الی یوم القیامه، فمن ادعینبیاً او اتی بعد بکتابٍ فدمه مباح لکل من سمع منه.»
شیخ صدوق در عیون الاخبار به اسناد خود از امام رضا (ع) در حدیثی فرمودند :«شریعت محمد(ص) تا روز قیامت نسخ (باطل) نمیشود و پیامبری بعد از او نمیآیدتا روز قیامت پس هر کس ادعای نبوّت کرد یا کتابی بعد از او آورد خونش برای هر کسیکه از او ادعایی بشنود حلال است».
- قال علی (u): «من مشی الی صاحب بدعةٍ فوقّره فقد سعی فی هدم الاسلام»
هر کس به سوی صاحب بدعتی برود و او را احترام کند پس او در از بین بردناسلام تلاش کرده است.
بدعت در دین در روایات به شرک نامیده شده است.
- روی محمدبنمسلمعلی عن ابی جعفر(ع): «ادنی الشرک اَن یبتدع الرجل رایاًفَیُحّبُ و یُبغضُ علیه .»
کمترین مرتبه شرک این است که مردی مردی بدعتی در رأی بگذارد و بر اساس آنفکر دوستی و غضب میکند. مردم اهلحقّ دست و پا و زانوی رهبران خود رامیبوسند حتی زنان آنها دست رهبران مذکر را میبوسند و هر چند که نامحرم باشنداهمیتی داده نمیشود.
یک سؤال
آیا انسان اختیار دارد دین خدا را نپذیرد چنانچه در آیت الکرسی آمده است
«لا اکراه فی الدین» در دین اجباری نیست.
جواب: دو احتمال میرود. الف: دین اکراه بردار نیست یعنی یک واقعیت تکوینیروانی است. چون قوام دین به اعتقاد قلبی است. اعتقاد هم که با اجبار پیدا نمیشودپس دین اکراه بردار نیست. احتمال دوم: هر کس آزاد است یعنی نباید کسی را به دینملزم کرد در هیچ شرایطی.
گویا احتمال دوم درست نیست زیرا در قرآن مسئلة جنگ داریم. «قاتلوهم حتی لاتکون فتنه و یکون الدین کله لله» . با آنها بجنگید تا فتنهای باقی نماند و تمام دینبرای خدا باشد. معنای صحیح «لا اکراه فی الدین» یعنی دولت نمیآید مؤاخذه کند کهتو در دلت چی میگذرد و به چه معتقدی، اگر در ارتداد هم آمدهاند نهی کردهاند بهخاطر اظهار است آن هم به خاطر تأثیری که در گمراهی دیگران در جامعه دارد. وگرنهصرف اعتقاد قلبی، دولت به او کاری ندارد. اگر چه نهی اخلاقی به او تعلق میگیرد.میگوید: حق نداری مشرک باشی زیرا به جهنم میروی. اما نمیگوید دولت اسلامیاگر فهمید کسی در دلش شرک است مجازات شود. اگر اظهار نکند ارتداد هم پیشنمیآید
آقا هادی این iwo سرکاری بود برادر !؟
دوست عزیز بدلیل برخی تغییرات در روند کار احتمالا یک سایت مرجع دیگه با نام دیگه بر پا بشه به همین دلیل فعلا تصمیم بر تعطیلی پروژه iwoگرفته شد
منتظر آخرین اخبار تا مهر ماه باشید
سلام العلیکم خدمت شما دوست عزیز .
ببینید جناب بنده دارم یه تحقیقات بزرگی درباره سریال 5 کیلومتر تا بهشت میکنم و با حجت الاسلام های زیادی هم صحبت میکنم تا بتونم مقاله ای در باب نقد سریال 5 کیلومتر تا بهشت بنویسم .
میخواستم بدونم وقتی مقاله رو نوشتم شما در سایتتان منتشر می کنید ؟
سلام بر شما دوست عزیز
حتما دوست عزیز ما بسیار خوشحال هم میشیم که این مقاله رو در سایت منتشر کنیم