به گزارش مشرق به نقل از فارس، رسانههای اسرائیلی از برگزاری تظاهرات گسترده در 11 شهر فلسطین اشغالی خبر دادند و اعلام کردند که تظاهرات افراد معترض که شمار آنان در سراسر فلسطین اشغالی به بیش از 150 هزار نفر رسید، برای مطالبه عدالت اجتماعی برگزار شد.
روزنامه هاآرتص اعلام کرد: بیش از 100 هزار نفر، دیروز شنبه به خیابانهای شهرهای اسرائیل آمدند و نقاط مختلف 11 شهر اسرائیل تجمع و راهپمایی کردند.
هاآرتص اعلام کرد که بزرگترین تظاهرات دیروز، در شهر تلآویو، قدس [اشغالی]، بئر السبع و حیفاء برگزار شد که ساکنان صهیونیست فریاد میزدند «ما عدالت اجتماعی میخواهیم»، «ما عدالت میخواهیم نه جمعیت خیریه».
روزنامه یدیعوت آحارونوت با این تیتر که «انقـلاب اینجـاست» اعلام کرد که سران معترضان و مخالفان درباره افزایش هزینهها و تشدید اعتراضها بشدت به دولت بنیامین نتانیاهو هشدار دادند.
یدیعوت با بیان اینکه مشارکت کنندگان در تظاهرات شب گذشته خواستار تغییر و عدالت اجتماعی شدند، اعلام کرد که جمعیت معترض حدود 150 هزار نفر تخمین زده شد.
بنا بر گزارشهای مطبوعات اسرائیلی، در شهر تلآویو که شاهد بزرگترین تظاهرات بود، بیش از 60 هزار نفر حضور یافتند. در قدس اشغالی تظاهراتکنندگان مقابل مقر نخست وزیری علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و برنامههای خصوصیسازی و علیه سرمایهداران و افزایش هزینه نیازهای اساسی از جمله مسکن شعار دادند.
در این گزارشها به آمار دقیقی از افراد بازداشت شده توسط پلیس اسرائیل اشارهای نشده است.
اعتراض، تحصن و تظاهرات علیه دولت رژیم صهیونیستی و برنامهها و سیاستهای آن بخصوص در حوزه اقتصاد از سه هفته گذشته آغاز شده است و هماکنون دو هفته است که این تظاهراتها به مانند (روز جمعه در) برخی کشورهای عربی هر هفته شنبه (روز تعطیل در رژیم صهیونیستی) ادامه یافته است.
کارشناسان اعلام کردند که با توجه به نوع اعتراضها و وضعیت بحران مسکن و افزایش شدید قیمتها و ناتوانی نتانیاهو در کنترل اعتراضها و پاسخ به خواستههای آنان، تظاهراتها دامنه گستردهتری پیدا خواهد کرد.
دین یهود، که قدیم ترین دین از مجموعه ادیان ابراهیمى است، بر مبناى شریعت بنا شده است. در میان ادیان زنده جهان فقط اسلام را مى توان از این جهت با یهودیت مقایسه کرد. در حدود سده سیزدهم پیش از میلاد، ~بنى اسرائیل~ از سرزمین مصر خارج شدند و عزم سرزمین کنعان کردند. سه ماه پس از خروج از مصر، موسى به فرمان خدا بر کوه سینا دو لوح دریافت کرد که ده فرمان بر آنها نقش بسته بود. این ده فرمان آغاز و مبناى شریعت موسوى است و تمام احکام شریعت یهود در همین فرمان ها ریشه دارند. احکام کیفرى شریعت یهود نیز در این فرمان ها برجسته است: کفرگویى، حرمت شکنى روز شنبه، قتل، زنا و سرقت جرایمى اند که در ده فرمان از آنها نهى شده و در سایر بخش هاى شریعت براى آنها مجازات معین شده است. امروزه در نظام هاى نوین کیفرى، مجازات ها معمولا در قالب مجازات هاى بدنى، مجازات هاى سالب آزادى، مجازات هاى محدودکننده آزادى و مجازات مالى تقسیم بندى مى شوند. در این نوشته به بررسى مجازات های سالب آزادى (حبس) در حقوق کیفرى یهود پرداخته شده است. البته این مجازات ها در قالب سه دوره زمانى بررسى شده اند که هریک بر محور منابعى است: الف) دوره کتاب مقدس، ب) دوره تلمودى ج) دوره پساتلمود.
ادامه مطلب ...
براى پاسخ گویى به این پرسش، لازم است سؤال پیش زمینه آن را که یهودیت چیست؟ پاسخ گفت؛ سؤالى که جواب دادن به آن کار آسانى نیست؛ زیرا بر طبق یک گفته قدیمى که در میان دو یهودى سه عقیده وجود دارد، یافتن تعریفى کامل از آیین یهود کار دشوارى است. گرایش معروف و متداول یهودیان را در عدم توافق بر سر موضوعات کلامى و عقاید دینى، و در عین حال، خارج ندانستن قطعى یکدیگر از دین و جامعه یهود مى توان نشانه توجه خاص یهودیان به اعمال و کردار افراد قلمداد کرد. این توجه ویژه موجب مى گردد که موضوع رفتار انسان ها (به ویژه موضوعات اخلاقى) در این دین از اهمیتى محورى و اساسى برخوردار گردد؛ چیزى که در میان ادیان توحیدى غرب، منحصر به فرد است. از همین رو، براى نمونه، در تلمود از خداوند این گونه نقل شده است: آنها (قوم یهود) مرا رها کرده و به تورات من چسبیده اند. تأکید و توجه خاص دین یهود نسبت به رفتار، در نقطه مقابل عقیده، باعث گردیده است که ارائه تعریفى از یهودیت به شیوه اى ساده، به عنوان مجموعه هماهنگى از عقاید، دشوار گردد. آیین یهود دینى است که هدف و جهت گیرى آن اساسا به سمت رساندن انسان به تکامل عملى در همین دنیاست. چهره واقعى و ملموس این گرایش به عمل، در مجموعه ضوابط و قوانین اخلاقى تدوین شده براساس تورات، به نام هلاخا یا شریعت یهودیت، متبلور شده است. با این که بخش وسیعى از قوانین هلاخا به آنچه امروزه آیین هاى مذهبى یا عبادى خوانده مى شود، مربوط است، هلاخا متضمن قوانین مدنى، جنایى و اخلاقى نیز هست. بخش اخلاقى هلاخا از بخش هاى دیگر آن به هیچ وجه قابل تشخیص و جدا سازى نیست؛ بلکه به آن، دست کم در چارچوب این نظام، به عنوان بخشى که اعتبار و صلاحیت خود را، هم چون بقیه تورات، از فرمان هاى الهى به دست آورده است، نگریسته مى شود. از آن جا که هلاخا عناصرى اخلاقى نیز در خود دارد، این سؤال مطرح مى شود که آیا سنت یهودى، نظام اخلاقى مستقل و مجزایى از هلاخا را به رسمیت مى شناسد؟آیا چیزى به عنوان هنجارهاى اخلاقى خاص یهودیت که در هلاخا ذکر نشده باشد، وجود دارد؟
ادامه مطلب ...
اصطلاح درخ ارص در ادبیات تلمودى داراى معانى گوناگونى است. روى هم رفته، درخ ارص «راه جهان» است؛ یعنى روشى که آدمى مطابق با آن رفتار مى کند؛ یعنى سلوک پذیرفته شده. درخ ارص در قالب یک قانون مدون ثابت در درون هلاخا قرار ندارد و با آن که در تلمود به طور مفصل از آن بحث شده، این هلاخاها الزام آور نیستند. درخ ارص را باید حتى بیش از شریعت، پایه و بنیان هر نوع تحولى دانست. احکام هر از چندگاه و از مکانى به مکانى دیگر تغییر مى کنند، اما انتظار عمومى از یک فرد آن است که مطابق عرف رایج، رفتار کند. درخ ارص مطلوب تمامى افراد است. حکیمان به رغم تأسف خوردن به حال مردم، تصدیق مى کنند که اینان نیز مى توانند حتى بدون گذراندن آموزش رسمى، فردى آبرومند و محترم باشند؛ اما «کسى که از میشنا یا کتاب مقدس یا درخ ارص اطلاعى ندارد فردى متمدن نیست». به بیان دیگر، کسانى که احکام پذیرفته شده رفتارى را رعایت نمى کنند، زیاده رو و قانون گریز هستند. حتى گفته شده است که این گونه افراد فاقد صلاحیت براى اداى شهادت هستند.
ادامه مطلب ...
در ورای کارکردهای منحصر به فرد هر آموزه ای در فرهنگ های مختلف، می توان قواعدی کلی یافت که تحت آن، فرآیندهای فرهنگ های مختلف را پیگیری و دنبال کرده و حتی پیش بینی نمود. این امر، همان چیزی است که مثلا در جامعه شناسی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. در جامعه شناسی، رویکردهای کلی و قوانین عام جوامع مورد مطالعه قرار می گیرد، به طوری که عالمان این علم مدعی می شوند که می توانند بر اساس اصولی، اتفاقات و فرآیندهای هر جامعه ای را بر اساس مبانی و اصول شناخته شده ای، پیش بینی و طراحی کنند. آموزه های موجود در فرهنگ ها نیز از این امر مستثنی نیستند.
باورمندی به ظهور منجی در میان اقوام گوناگون چندان کتمانناپذیر است که نه تنها اقوام معتقد به ادیان ابراهیمی بلکه پیروان ادیان و مذاهبی که اصطلاحا غیر ابراهیمی و غیرالهی نامیده میشوند را نیز شامل میشود.
"شیطان حکومت خویش را بر ضعف ها،ترس ها و عادات ما بنا کرده است و اگر تو نترسی و از عادات مذموم خویش دست برداری و ضعف خویش را با کمال خلیفه اللهی جبران کنی دیگر شیاطین را بر تو تسلطی نیست"
مردان و زنان آخرالزّمانی، دچار نوعی «قحط غیرت» میشوند تا جایی که در دفاع از کیان عفّت و نجابت خانوادههای خود دچار نوعی بیحسّی و بیمیلی میگردند و گاه به عمد، ناموس خویش را در معرض دید نامحرمان قرار میدهند و حتّی به بیعفّتیها و خودفروشی ایشان رضایت میدهند.
کمیته دفاع از منطقه سلوان در قدس اشغالی، از کشف یک تونل جدید در این منطقه خبر داد.
به گزارش مشرق این تونل جدید از شهرک وادی حلوه درسلوان عبور می کند و از جهت شمالی این منطقه، به سمت دیوار جنوبی مسجد الاقصی ادامه می یابد.
کمیته دفاع از منطقه سلوان تاکید کرد، هدف از این اقدامات رژیم اشغالگر، ادعای کشف آثار تاریخی و تحریف تاریخ این منطقه با آثار جعلی است.
این کمیته همچنین با اشاره به ایجاد چندین مقبره یهودی در این منطقه، هشدار داد با افزایش شمار این مقابر، منطقه سلوان در آینده به مقبره یهودیان تبدیل خواهد شد.
منبع: موعود