به نقل از سایت جهان نیوز نوشته ی یک خبر نگار
یکی ازدغدغههای اصلی نظام اسلامی مباحث فرهنگی است. فرایندی که امام
راحل(ره) با توجه به حساسیت موضوع و اهمیت شناخت مبانی فرهنگی فرموده
اند:«فرهنگ مبداء همه خوشبختیها وبدبختیها یک ملت است نفوذ و جایگزین شدن
فرهنگ آموزنده اسلامی، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه ها در سطح کشور
آن چنان محتاج تلاش وکوشش است که برای تحقق آن سالیان درازباید زحمت کشید
راه اصلاح یک مملکت،فرهنگ آن مملکت است واصلاح باید ازفرهنگ شروع شود.» این
توجه واهمیت در دوران زعامت مقام معظم رهبری نه تنها کم رنگ نشده، بلکه به
جرات می توان ادعا کرد که مهمترین وکلیدی ترین مقوله ای که رهبرفرزانه
انقلاب طی سالهای مسوولیت شان چه در دوران ریاست جمهوری وچه رهبری ، مورد
توجه و تذکرجدی قرار داده و پیکان توجه مسوولان و اندیشمندان جامعه را
بدان معطوف کرده اند و ازمنظرایشان مقوله فرهنگ و بررسی ان از دوبعد
ایجابی(مهندسی فرهنگی) و سلبی (تهاجم، شبیخون فرهنگی) مطرح بوده وهست معظم
له در سال زمان ریاست جمهوری شان طی دیداری که با علمای اهل سنت
بندرترکمن داشتند، با طرح این سوال که درمقابل تهاجم فرهنگی چه کسی باید
ایمان مردم را حفظ و مسلح کند؟ به وظایف اساسی علمای دین برای واکسینه
کردن مسلمانان در برابرشبهه افکنیها اشاره فرموده اند.

سال ۶۹
طلاب حوزه علمیه قم را به مقابله منطقی با مهاجمان فراخوانده و فرمودند:«
تهاجم فرهنگی عظیمی ضد اسلام با تمام ابعاد فرهنگی اجتماعی و...در حال
انجام است.» اوایل دهه ۷۰ و دراوج فعالیتهای رسانه ای غرب علیه ایران
،ازتهاجم فرهنگی با تعبیرشبیخون فرهنگی و طی چند سال اخیرهم ازجنگ نرم
فرهنگی و یا ناتوی فرهنگی دشمن خبر دادند ، اخیرا نیز در دیدار با هیات
دولت، نسبت به مظلومیت فرهنگی جامعه اسلامی هشدار دادند وفرمودند:«عرصه
فرهنگی یک عرصه مبارزه است، فرهنگ جای جنگ است بنابراین ارتقای فرهنگ دینی
به یک مجاهدت خستگی ناپذیر احتیاج دارد.»
تهاجم فرهنگی؛
تهاجم
فرهنگی، مجموعه اقدامات آگاهانه طراحی شده وهدفمند دشمنان برای
تغییرتمایلات وفرهنگ غالب اکثریت مردم قبل از تهاجم نظامی است. درواقع در
تهاجم فرهنگی، هدف تخریب وتحقیر بنیانهای فکری است.امام خمینی(ره)
فرمودند: «هرچه بر سراین ملت آمد از این فرهنگ غربی آمد، هر انحرافی که
برای جوانهای عزیزما پیداشد به واسطه این فرهنگ غربی بود.»(صحیفه
نورج۱۳ص۱۵۵)ایجاد فضای بدحجابی و کم حجابی، مدگرایی و فرهنگ برهنگی و اخیرا
تحت عنوان روشنفکری پرورش سگ و گربه تزیینی بین جوانان توسط مهاجمان
فرهنگی برای نیل به اهداف زیر است:
- سوق دادن نسل جوان ونوجوان به فساد اخلاقی ولذتهای جنسی وغیراخلاقی
- دین گریزی جوانان ودورکردن آنها ازمراسم دینی
- ایجاد غرب باوری وخودباختگی دربرابر فرهنگ غرب وتقلید ازالگوهای مبتذل غربی
- سیاست گریزی جوانان و تقویت روحیه بی تفاوتی را درآنها
- جدانمودن این نسل ازآرمانها واندیشههای اسلامی
- بی هویتی جوانان و اقشار تحصیل کرده در راستای تحقق بحران هویت
- استحاله درونی وبراندازی نرم، آرام وکم هزینه نظام اسلامی ایران
سگ بازی مصداق تهاجم فرهنگی؛
یکی
ازعواملی که باعث تغییریا تخریب فرهنگی می گردد، جابجایی عناصر مضر به
هنجار و ارزش است. به این صورت که ارزشهای مفید به تدریج جای خود را به
ارزشهای مخرب می دهند مثل: سگ بازی وقتی به هنجار تبدیل می شوند کم کم به
ارزش و در مرحله آخر به فرهنگ درمی آیند.سگ پروری که متاسفانه به دلیل ضعف
دستگاههای رسانهای امر به معروف ونهی ازمنکر گرایش بدان تاحدودی رواج
پیداکرده است یکی ازاین موارد استحاله ارزشی است که بایدهرچه زودتر جلوی
گسترش این دمل چرکین فرهنگی را گرفت تا به دیگر بخشها سرایت نکند البته
دراین راه تلویزیون نقش مهمی رابه دوش دارد هرگونه کوتاهی، نهادهای فرهنگی،
آموزشی و رسانهها دراین افسارگسیختگی فرهنگی منجربه اپیدمی، تهاجمات
فرهنگی می گردد که در درازمدت آثار جبران ناپذیری را بربدنه جامعه بهجا
خواهد گذاشت؛
اصولا فرهنگ دارای دینامیزم انتقال است ازطریق آن
خصوصیات خوب وبد انسانها منتقل می شود. دراین قضیه مهم، مصیبت واقعی از
آنجایی آغاز می گردد که برخی متصدیان امور فرهنگی و فیلم سازان با برچسب
فیلم فرهنگی ودههاعنوان ریز ودرشت فیلمهایی می سازند که با شکستن تابوهای
شرعی وعرفی، دم از هشداربه جامعه را دارند.هرچند تا حدودی جوانب منفی به
تصویر درمی آیند ولی بدلیل اینکه خاصیت رسانهها همگون سازی است، بتدریج
مخاطب میل به مشابهتسازی با شخصیتهای تلویزیونی دارد لذا اگربدون فرهنگ
سازی و پیش زمینه ای براساس هشداربرنامه ای تولید شود، نتیجه معکوس به
همراه دارد.
حجت السلام محمدتقی رهبرعضوکمیسیون فرهنگی مجلس
دراینباره میگوید:«برخی حرکتهای خزنده درصدا وسیما دیده می شود وجریان
صهیونیستی نیزازاین برنامهها سوءاستفاده می کند بنابراین باید هیاتهای
نظارت برای شبکههای صداوسیما راه اندازی شود تااین هیاتها به دقت برپخش
برنامهها نظارت داشته باشند.»
اطلاع رسانی فقهی ورسانه ایی درمورد سگ بازی؛
گرایش
برخی به سگ پروری به رغم مسایل علمی آن نشان دهنده آسیب شناسی
دراطلاعرسانی فقهی است.حیوان نجسی که در فقه اسلامی درنجاست شهرت دارد این
چنین به جامعه سرایت کرده که حتی ازجنبه حفاظت(سگهای شکاری)به یک مورد
تزئینی و چشم وهم چشمی تبدیل شده، جای بررسی دارد.مسوول دفتر آیت الله
مظاهری دراین مورد گفت:«جای هیچ بهانه تراشی نیست رساله مراجع مانند
داروخانه به همه چیزپرداخته است ونباید مشکل راعدم اطلاع رسانی فقهی دانست.
حتی
چندی پیش طی فتوایی بنا به صلاحدید ریاست محترم جمهور ورود سگهای کاشف
مواد مخدروجسد توسط آیت الله مظاهری جایز شمرده شدند اما درغیراین صورت
داشتن هرنوع سگ لوکس پاکوتاه، پابلند، سیاه، سفید، پشمالو و..حرام و نجس
است. بهرحال افراد سگباز سواد خواندن ونوشتن رادارند اگرغرض ورز و مغرض
نباشند فقط کافی است تنها نگاهی به رسالات مراجع تقلید بیندازند، که آب
دهان سگ با هرچیزی درتماس باشد آن نجس می شود حتی وقتی هم که سگ کاشف پلیس
به خانهای برای کشف جسدی می رود و با آن برخورد داشت ، باید محل تماس
شسته بشود تا نجاست رفع گردد. چه برسد به اینکه سگ را درمحل زندگی
قراردهیم. روز قیامت ما هیچ عذری به گردن نداریم زیرا گفتنیها را
گفتهایم.»
شاید یکی ازعلل رواج چنین مشکلاتی آن باشد که همایشها
وکنگرههایی که رویکرد فرهنگی- مذهبی دارند با ادبیات خاص وبرای قشر
محدودی ارایه میشوند به گونهای که فهم و درک آن برای عامه ثقیل است.آگاهی
از حکم فقهی سگ پروری و نجاست آن به رغم شستشو یا واکسینه کردن، می تواند
تاثیر زیادی در بایکوت سگ بازان داشته باشد زیرا حقیقتا بسیاری ازاین افراد
بی اطلاعند.
علیرضا نساج پورمعاونت سابق امورفرهنگی دانشگاه پیام
نوراصفهان دراین باره به ما گفت:« موثرترین ومعتبرترین ابزار اطلاع رسانی
در وهله اول صدا وسیماست زیرا بیشترین مخاطب را دارد،بیش از ۲۰%زمان پخش
برنامههای یک شبکه مصروف به پخش انواع آگهیهای تبلیغاتی است که بدون توجه
به ازبین بردن وقت تماشاگران چیپس و پفک و بانک تبلیغ می شود، متاسفانه تا
به حال برنامهای به این صورت برای بیان احکام رایج نداشتهایم. این یک
واقعیت است که تلویزیون بها به تیزرهایی می دهد که فاقد ارزش هستند در وهله
دوم رسانههای نوشتاری مانند روزنامهها ومجلات هستند که باید در راه
ایجاد فرهنگ صحیح اقدام کنند و بعد از آن اساتید دانشگاهها ،آموزش وپرورش و
والدین هستند که هرکدام رسالتی سنگین به دوش دارند البته بزرگترین ایراد
متوجه حوزههای علمیه است که تا به امروز نتواستهاند به علوم و قوانین
روزمجهز شوند، منظورم فرعیات نیست آنها باید محتوی دین را به نسل سوم و
چهارم ارایه کنند تا گرفتارپوسته خراب آن نشوند.
تعامل و ارتباط
ایشان با دست اندرکاران صدا وسیما مبنی برساخت تولیدات تلویزیونی اعم
ازانیمیشن برای کودکان و نوجوانان یا فیلمهای داستانی از راهکارهای
مطلوب است تا مسایل شرعی را به مخاطب عام ارایه کنند و به زبان خودشان به
صورتی که دوست دارند به آنها بفهمانند که مثلاًسگ بازی در اسلام به این
دلیل حرام است.»
درعلم روانشناسی آنچه خارج ازعرف جامعه است
بیماری روانی محسوب میشود درحالی که همان مورد دریک جامعه ی دیگرمی تواند
ازموارد عرفی وعادی به حساب آید، برای مثال:به دلیل اینکه درایتالیا
استعمال مشروبات الکلی، گوشت خوک، لاقیدی جنسی و...یک امر طبیعی وعرف جامعه
است به یک تازه مسلمان(مانند شهید ادواردو آنیلی) تهمت، بیمار می زنند.
اما جدا ازعرف دینی و منطقه ای وابستگی افراطی به حیوانات ازجمله سگ و
گربه درتمام دنیا ا دید روان شناسان ومتخصصان جامعهشناسی ناشی محرومیتها
وبیماریهای روانی وعاطفی است. اکثراین افراد برای رفع تنهایی و داشتن
مونسی مطمئن سراغ حیوانات می روند. محمد رضا شفیعی روانشناس نیز دراینباره
میگوید:«تمام این اعمال منافی اسلام ریشه روانی دارند، اینها به دلیل
اینکه نمیتوانند با اجتماع ارتباط پیداکند به حیوانات نزدیک میشوند
افرادی که شخصیت نمایشی دارند سراغ حیوانات خانگی لوکس میروند تا شخصیت
خود را به نمایش بگذارند وبا این الگوی غلط سازگاری به دنبال ترمیم اختلال
شخصیتیشان است این افراد ازکمبود محبت رنج میبرند ، برای مطرح شدن از
نظردیگران با حیوانات همزادپنداری میکنند واگر کنترل نشوند به تدریج مانند
سایرمعتادان افیونی به اعتیاد حیوانات تزیینی مبتلامیشوند وبا جامعه قطع
رابطه میکنند.»
فرایند بحران عاطفی و گریزاز اجتماع ره اورد دنیای
متمدن امرو است که به دلیل غفلت دستگاههای فرهنگی ناآگاهانه گرایش به سمت
وسوی تسکین دهندههای غربی ایجاد میشود بهگونهای که جوان برای همصحبتی
وهم اتاقی خود با صرف هزینهای سگ میخرد تا او را از تنهایی درآورد !
دکترادیبی استادجامعه شناسی دانشگاه اصفهان ضمن اینکه سگ پروری را نشانه
دهنده فقر و تهاجم فرهنگی میداند که افراد خودباخته ازاین مظهرغربزدگی
تبعیت میکنند میگوید:«این افراد تحت تاثیر برنامههای ماهواره ای
وستارههای محبوب شان،سگبازی می کنند. متاسفانه دوستان وهمسالانی که با
این آدمها معاشرت دارند برای اینکه امل وعقب مانده معرفی نشوند، با او
ابرازمشابهت دارند وخود را سگ دوست نشان میدهند، چه بسا تشویق هم میشوند
تا به رغم عدم توافق خانواده حیوان بخرند. درحالی که نه جایی برای نگهداری
آن دارند و نه میدانند سگ وسیلهبازی نیست بلکه یک موجود زنده است که
طبیعتا ًبه اقتضای جانداری شرایط خاص خودش را دارد به همین خاطر بعد ازمدتی
خسته شده و حیوان را اذیت می کنند گاهی هم با قمارسگها را به جان هم می
اندازند تا بجنگند و به هم حمله ور شوند یک الگوی غلط وارداتی غربی.»
درواقع
علاوه براینکه گرایش به سگ نشانه بیماری روانی وکمبودهای شخصیتی است
ازمنظرجامعه شناسی،برخی افراد که دارای شخصیتهای وندال هستند به خاطرتقلید
ازعناصر فرهنگ غربی به پوچی رسیده اند وهمیشه برآن بوده اند تا با شکستن
تابوهای اجتماعی و عبور از خط قرمزها، با ارزشها وهنجارهای حاکم مقابله
کنند که به قول خودشان با ترویج ابتذال و اباهه گری، چهره اسلام را مخدوش و
بی اعتبارسازند(مبارزه نرم و زیرپوستی) روندی که طی سه دهه از پیروزی
انقلاب اسلامی درانحاء گوناگون با حمایت خیمه شب بازان زرمدار و
زورمدارغربی صورت گرفته و این بار به شکل اعتیاد به حیوان پروری
ظهوروبروزکرده است.
اشاعه سگپروری
سگ پروری مانند هر پدیده
مخرب دیگراز راههای گوناگونی اشاعه می یابد؛ ماهواره و صدها شبکه آن که
هرکدام با قصد اشاعه فرهنگ خود اقدام به پخش برنامه میکنند که در وضعیت
کنونی ازمهمترین این فاکتورهای مسبب محسوب می شود. اما با این حال ماهواره
هم در جامعه مذهبیای مانند ایران تا اندازههای خاص برد داشته و دارد
درعین حال که نمیتوان اثرات مخرب آن را به هیچ وجه نادیده گرفت، آنچه
بیشتر موجبات نگرانی میشود حرکتهای خزنده غربزدههای داخلی است، اینکه
یک نشریه یا روزنامه درهرسطح زرد یا ایدئولوگ و به هر ترتییب مستقیم یا
غیرمستقیم به ترویج این مقوله بپردازد و از آن دفاع کند درد بزرگی است که
جامعه ما نباید آنرا تحمل کند؛ چراکه به قول فیزیولوژیستها هر دردی نشان
دهنده مرضی است یک روز به نام معرفی فرهنگها ازفستیوالهای سگهای
نمایشی مقاله ای سرتاسر ترجمه شده چاپ میشود ویک روز به نام نقد طرح
امنیت اخلاقی پلیس به دفاع ازناقضان حقوق عامه میپردازند اینها چیزی
نیستند که بتوان به راحتی ازآن چشم پوشی کرد.
جلال آل احمد می
آورد:« نباید گذاشت کسی به این آسانی از حصار فرهنگ بالا برود.»(مدیر مدرسه
ص۹۱)با این اوصاف بهترین راه مبارزه با ایدزمهلک فرهنگی، مدیریت فرهنگی و
اجرای عملی مهندسی فرهنگی است که مقام معظم رهبری بارها به آن سفارش
داشتهاند به ویژه درموردافرادی که ناآگاهانه تحت تاثیر اطرافیان به سگ روی
آورده اند،است زیراهرچند توجه به حیوانات دراسلام سفارش شده حتی دادن غذا
به حیوان گرسنه صدقه است اما نباید زندگی شخصی با حیوان نجسی چون سگ خلط
گردد کما اینکه در روستاها انواع حیوانات را پرورش می دهند وهمزیستی دارند
ولی زندگی آنها با جایگاه حیواناتشان مجزا است وسگ را دراتاق خود راه
نمی دهند. علاوه براین احتمال عدم بیماری ناشی ازحیوانات صددرصد منتفی
نیست. دکترعابدی دامپزشک میگوید:«هرچند رسیدگی به حیوان خانگی لازم است و
باید واکسینه ومعاینه بشوند ولی بااین حال همنشینی با حیوانات احتمال
بیماری را می دهد.»به واقع اگر فرهنگی با مبانی اسلامی منطق، عقل وخرد،
همسان همگام باشد دچارفقر و نقصان نمیشود وآن جامعه به سمت رشد اقتصادی،
رفاه وآزادی حقیقی حرکت خواهد کرد.
رسول اعظم(ص) می فرمایند:«من
ازهجوم فقر برامت خودم بیمناک نیستم، آنچه ازآن بر امتم بیمناکم کج اندیشی
است، آنچه که فقر فکری برامتم وارد می سازد فقرمالی وارد نمیکند.»
متاسفانه اخیراً تبلیغات زیادی درنیازمندیهای روزنامهها برای برفروش
انواع سگ به چاپ میرسد وتاکنون هیچ مرجعی نسبت به آن حساسیت نشان نداده
است، حتی فروشگاههای ویژهای برای خوراک و پوشاک آنها تعبیه شده که
بیشتردر میان لوازم کودکان می توان آنها را یافت که گاه با قیمتهای
بالایی فروخته میشود.
راهکارپیشنهادی
دستگاههای مختلف
رسانهای و اطلاع رسانی اعم از صدا وسیما، تبلیغات اسلامی، حوزههای علمیه،
آموزش وپرورش، دانشگاهها وحتی هیاتهای مردمی-مذهبی که ازمقبولیتی خاص
دربین عوام وخواص جامعه برخوردارند دراین زمینه کمکاری داشتهاند که
میبایست با اجماع منطقی و اصولی اینگونه حرکتهای منافی عرف و شرع را در
جامعه ریشه کن کنند و جایگزینهای خوبی برای آن اراه نمایند.
دراین
رابطه معاون دانشگاههای پیام نوراعتقاد دارد:«درمسایل فرهنگی نباید ایجاد
خلاءکرد یعنی اگرتفریح غلطی را از افراد جامعه گرفتیم باید جایگزین مناسبی
برایش داشته باشیم تا احساس خلاء نکنند این آلترناتیو تفریحی خیلی مهم است
زیرا اگر اقدامی نشود افراد مخفیانه یا به عمد رفتارغلط را تکرارمی کنند
ونتیجه نهایی تنها پوسته دین با یک سری عادات کلیشهای می ماند،که اینجا
نیز باید گفت بازهم صدا وسیما نقش پررنگتر و مهمتری به دوش دارد.»
مقام
معظم رهبری فرهنگ سازی برای جوانان مسلمان ایرانی را یکی از اهداف عمده
رسانههای گروهی غرب برشمرده، ضمن انتقاد ازآن دسته ازگروهها وعناصرداخلی
که گفتار رسانههای بیگانه را تکرارمی کنند،میفرمابند:«آنان تلاش میکنند
که با نفی تاریخ ومفاخر ملت،جوان ایرانی را تحقیر کنند تا در مرحله بعد
جوانان کشوربه راحتی پذیرای الگوهای فرهنگی غرب گردند.