نظم نوین جهانی (New World Order)

زمینه سازی ظهور ، بررسی علائم ظهور، شناخت شیطان و دجال ،مبارزه با صهیونیزم جهانی

نظم نوین جهانی (New World Order)

زمینه سازی ظهور ، بررسی علائم ظهور، شناخت شیطان و دجال ،مبارزه با صهیونیزم جهانی

رجعت چیست ؟ (قسمت دوم)

رجعت چیست ؟ (قسمت دوم) رجعت چیست ؟ (قسمت دوم)

قسمت دوم از مقاله رجعت چیست ؟ که در آن به بیان مسائلی پیرامون رجعت در قرآن خواهیم پرداخت مطالب خلاصه و کوتاه عنوان شده تا فهم ان برای کاربران فهیم این سایت راحت تر باشد . . . انشالله که مورد استفاده قرار بگیرد . . . 

 

قرآن و مساءله رجعت. . !

هدف اصلی ما از آوردن آیت شریفه قـرآن که از زنده شدن بـرخی از مردگان گـزارش می کند و نیز ترسیم دسته های روایات در این مورد، این است که زمینه طرح این سـؤ ال فـراهـم آیـد کـه : آیـا در قـرآن شـریـف بـر مـسـاءله رجـعـت دلیل داریم ؟

پاسخ :

آری ! در قـرآن کـریـم آیـات مـتـعـددی اسـت کـه امـامـان اهـل بـیـت عـلیـهـم السـلام آنـهـا را به مساءله رجعت تفسیر کرده اند. و روشن است که امامان مـعـصـوم علیهم السلام مترجمان و مفسران حقیقی وحی الهی هستند. قرآن در خانه آنان فرود آمده و صاحبان خانه از آنچه در خانه است از همگان آگاهتر و داناترند.

پـیـش از آوردن نـمـونه هایی از آیات قرآن در این مورد، توجه شما خوانند گرامی را به ایـن نـکـتـه مـعـطـوف مـی دارم کـه بـرخـی از دانـشـمـنـدان مـعاصر، ۷۶ آیه از آیات را که تاءویل به رجعت شده است گرد آورده اند و اینها غیر از انبوه روایات در این مورد است که از آنها سخن خواهد آمد.

و این مطلب شگفتی هم ندارد چرا که اصل رجعت از موضوعات عقیدتی است . طبیعی است که بر آن تاءکید شده باشد.

نمونه هایی از آیات

۱ـ ((وَ یَوْمَ نحْشرُ مِن کلّ ِ أُمّةٍ فَوْجاً )) (۴۶)

یـعـنـی : و آن روز کـه از هـر امـتـی ، گـروهـی از کسانی را که آیات ما را دروغ انگاشتند محشور گردانیم .

از امـام صـادق عـلیـه السـلام روایـات مـتـعـددی در تاءویل این آیه شریفه در مورد رجعت رسیده است ؛ از جمله این روایت است که :

مـردی بـه اما صادق علیه السلام گفت : ((اهل سنت می پندارند که این آیه شریفه که می فرماید: ((وَ یَوْمَ نحْشرُ مِن کلّ ِ أُمّةٍ فَوْجاً )) در مورد روز قیامت است .))

امـام صـادق عـلیـه السـلام فـرمـود: ((آیـا خـداوند در روز رستاخیز از هر امتی گروهی را مـحشور می سازد و بقیه آنان را وا می گذارد؟ هرگز! این در مورد رجعت است که برخی را زنده می سازد. این آیه شریفه در مورد قیامت است که می فرماید:

((وَ حَشرْناهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنهُمْ أَحَداً.)) (۴۷)

یعنی : و همه آنان را گرد خواهیم آورد و هیچ یک را فروگذار نخواهیم کرد.

و نـیـز در مـورد آیـه شـریـفـه ((وَ یَوْمَ نحْشرُ مِن کلّ ِ أُمّةٍ فَوْجاً .)) فرمود:

((هـمـه انسانهای با ایمانی که بناحق کشته شده باشند رجعت می کنند و پس از آن از دنیا می روند. رجعت برای مؤ منان خالص و نیز کافران محض است .)) (۴۸)

میان سید اسماعیل حمیری شاعر حقگوی شیعه و ((سوارالقاضی )) در مجلس ((منصور)) خلیفه عباسی ، مناظره ظریفی درگرفت که خلاصه ای از آن ترسیم می گردد:

قاضی دستگاه خلافت با اشاره به سید حمیری به خلیفه گفت : ((این مرد به رجعت معتقد است .))

سید پاسخ داد: ((اما در مورد گفتار قاضی ، من به آنچه قرآن شریف بر آن رهنمون است ایمان دارم . و این است که می فرماید:

((وَ یَوْمَ نحْشرُ مِن کلّ ِ أُمّةٍ فَوْجاً .))

و در آیه دیگری می فرماید:

((وَ حَشرْناهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنهُمْ أَحَداً.))

از این دو آیه شریفه دریافت می شود که دو حشر و نشر و زنده شدن هست ، یکی از آن دو، عـمـومـی و هـمـگـانـی اسـت و در روز رسـتـاخـیـز اسـت و دیـگـری خـصـوصی که همان رجعت گروههایی باشد… که ما بر آن معتقدیم .))

۲ـ (( إِنّا لَنَنصرُ رُسلَنَا وَ الّذِینَ ءَامَنُوا فی الحَْیَوةِ الدّنْیَا وَ یَوْمَ یَقُومُ الأَشهاَدُ.)) (۴۹)

یعنی : ما پیام آوران خویش و ایمان آوردگان را در زندگی دنیا و در روز قیامت که شاهدان برای شهادت به پای می خیزند یاری می کنیم .

از امـام صـادق عـلیـه السـلام در مـورد ایـن آیـه شـریـفـه سـؤ ال شده است که فرمود:

((بـخـدای سـوگـند که این یاری رسانی ، در رجعت خواهد بود. آیا نمی دانی که بیشتر پـیـامـبـران خـدا در دنـیـا بـه پـیـروزی ظـاهـری نـرسـیـده و بـه شـهـادت نـائل آمـدنـد، هـمـینگونه امامان راستین ؟ با این بیان این وعده پیروزی در هنگام رجعت خواهد بود.)) (۵۰)

۳ـ ((رَبّنَا أَمَتّنَا اثْنَتَینِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَینِ .)) (۵۱)

یعنی : پروردگارا! ما را دو بار میراندی و دو بار زنده ساختی …

امام باقر علیه السلام فرمود: این آیه شریفه مخصوص گروههایی است که پس از مرگ بار دیگر به همین دنیا رجعت می کنند.)) (۵۲)

این پرتویی که از آیات شریفه که امامان اهل بیت علیهم السلام بوسیله آنها بر مساءله رجـعـت اسـتـدلال نموده اند. این اصل رجعت بصورت سربسته و کلی است که در این رابطه توضیحات لازم خواهد آمد. 

 

منبع: http://www.zohur12.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد